Судова практика - Конституційний суд Німеччини 25, 256 – Блінкфюер

(DFR - BVerfGE 25, 256 – Blinkfüer)

Конституційний суд Німеччини 25, 256 – Блінкфюер (BVerfGE 25, 256 – Blinkfüer)
Конституційний суд Німеччини 25, 256 (256) (BVerfGE 25, 256 (256):
Політично вмотивований заклик до бойкоту журнально-газетного видавничого підприємства, здійснюваного переважно за допомогою економічних важелів впливу, не підпадає під захист основних прав і свобод людини як право на вільне висловлювання думки і порушує свободу преси.
Рішення
Першого Сенату від 26 лютого 1969 року

– 1 BvR 619/63 – 

у провадженні за конституційною скаргою журналіста Ернста-Августа А. на рішення Федерального суду Німеччини від 10 липня 1963 року – Ib ZR 214/62 -

Резолютивна частина:
Рішення Федерального верховного суду від 10 липня 1963 року -Ib ZR 214/62- порушує основне право скаржника, закріплене у ст. 5, абз. 1 Основного закону Німеччини. Рішення скасовується; справа повертається на розгляд до Федерального верховного суду.

Мотиви:

А.–І.
Скаржник був укладачем та головним редактором гамбурзької регіональної щотижневої газети «Блінкфюер». У вкладці до газети були розміщені теле- і 
Федеральний конституційний суд Німеччини 25, 256 (257) (BVerfGE 25, 256 (257):
радіопрограми західно- та центральнонімецьких каналів і телерадіостанцій східного сектору Берліна. 

Видавничі доми «Аксель Шпрінґер енд Зон КҐ», «Гамеріх енд Лесер КҐ» та видавництво «Ді Вельт Ферлаґс- ҐмбГ» (далі – Відповідачі) видавали у вказаний тут час газети «Більд», «Більд ам Зонтаґ», «Гамбурґер Абендблат», «Ді Вельт», «Вельт ам Зонтаґ», часопису «Дас нойе Блат», журналу теле- і радіопередач «Гьор цу» та ілюстрованого журналу «Кристал». Наприкінці серпня відповідачі розіслали продавцям преси в Гамбурзі листа такого змісту: 

«Дорогі партнери!

Зухвалі акти насилля у Східному Берліні та в східній зоні, від яких вже декілька тижнів страждає тамтешнє населення, викликали загальне обурення в країнах вільного світу. Низка порушень прав та застосування примусу проти наших братів і сестер на Сході продовжується. Ми, громадяни вільної частини Німеччини, не маємо права щодня про це читати, мовчати у гіркому заціпенінні й залишатися бездіяльними. Обов’язок  кожного з нас відстоювати свободу у своїй сфері діяльності. Відтак події останнього часу вимагають від німецького престоргу чітких рішень. Дедалі очевиднішим стає той факт, що можновладці східної зони використовують  радіо і телебачення як інструмент пропаганди. Фільми та розважальні передачі, що анонсуються у програмах як неполітичні, у ході трансляції перериваються пропагандистами Соціалістичної Єдиної партії НДР задля підбурливих промов, спрямованих проти нас. На нас зводяться підлі наклепи, а висвітлення подій у Берліні безсовісно фальшується. Тому важко пояснити те, що все ще існують спекулянти, які передруковують програми телерадіопередач зі східної зони і у такий спосіб поширюють брехню з Панкова. У тяжкий час випробувань для нашого народу ми очікуємо, що відповідальні продавці газет і журналів дистанціюються від збуту видань, які навіть тепер не хочуть відмовитися від передруку програм теле- і радіопередач зі східної зони, напр.., «Більдфунк», «Фернзеепроґраме» і «Лото-Тото-Ескспрес». 

Видавничі доми «АКСЕЛЬ ШПРІНҐЕР ЕНД ЗОН КҐ» та
Конституційний суд Німеччини 25, 256 (257) (BVerfGE 25, 256 (258):
«ДІ ВЕЛЬТ» переконані у тому, що переважна частина їхніх партнерів поділяє цю думку і діє відповідно до неї. Зрозуміло, що не в наших інтересах, аби така розсудлива поведінка партнерів зашкодила їм у роботі. Тож, якщо знайдуться торгові агенти, котрі з метою отримання прибутку захочуть скористатися ситуацією і далі продаватимуть продукцію, що містить ульбріхтовську пропаганду, то згадані вище видавничі дома переглянуть можливість продовження ділових зв’язків з ними. Впевнені, у ситуації, що склалася, Ви зрозумієте необхідність такого звернення. Для інформування клієнтів у належній формі Ваш гуртовик надасть Вам зразок листівки (див. вкладку). 

Покажіть своєю поведінкою, що Ви, продавець преси, свідомі своєї відповідальності перед німецьким читачем.

З повагою,

ВИДАВНИЧИЙ ДІМ «АКСЕЛЬ ШПРІНҐЕР»

ВИДАВНИЧИЙ ДІМ «ДІ ВЕЛЬТ»

У лист було вкладено зразок згаданої листівки такого змісту:

«Стоп пропаганді зі Сходу!

Політично неспокійні часи вимагають від нас усіх чіткого рішення. Престорг Німеччини таке рішення прийняв. Ми вважаємо нашим національним обов’язком тимчасово зупинити продаж журналів, які містять програми радіо- і телепередач зі східної зони. Радіо та телебачення Сходу перетворилося на інструмент суто пропаганди, що підступно обмовляє і очорнює нас усіх, а події у Берліні ганебно фальшує. Хороші розважальні передачі та якісні старі фільми перериваються задля трансляції підбурливих промов СЄП-пропагандистів. Ми, Престорг Німеччини, знаємо, що робити: ми не готові допустити, щоб Ульбріхт використовував нас у своїх підлих цілях.
Конституційний суд Німеччини 25, 256 (257) (BVerfGE 25, 256 (259):
У нас достатньо якісних журналів, які докладно інформують про програми теле- та радіопередач. За потреби я радо розповім Вам про них і проконсультую. А для журналів з програмами зі Сходу відтепер у мене немає місця. Ви мене зрозумієте.

ВАШ

ПОСТАЧАЛЬНИК ГАЗЕТ І ЖУРНАЛІВ»

Спираючись на обґрунтування, що відповідачі здійснюють проти нього недобросовісну конкуренцію, адже вони розіслали лист із закликом до бойкоту, спрямованим проти його господарської діяльності, скаржник подав заяву з вимогою визнати відповідачів зобов’язаними відшкодувати заподіяну шкоду. Земельний суд Гамбурга та Верховний суд землі задовольнили вимогу скаржника. У ревізійному провадженні за скаргою відповідачів Федеральний верховний суд Німеччини 10 липня 1963 року виніс рішення (НЮВ
 1964 р., с. 29 = ЮЦ
 1964 р., с. 95) про скасування рішення апеляційного суду, відхилив скаргу і поклав на скаржника сплату судових витрат. На думку суду ревізійної інстанції припущення у рішенні апеляційного суду про те, що лист, який оскаржив скаржник, з’явився з державно-політичних, а не з конкурентно-економічних мотивів, не становить юридичну помилку. Заувагу у листі відповідачів про перегляд ділових відносин з тими клієнтами, які зі спекулятивних причин і далі виставлятимуть на продаж друковані видання з програмами теле- і радіопередач із «совєтської» зони, можна зрозуміти як бажання відповідачів у такий спосіб усунути можливі перешкоди на шляху втілення їхнього політичного завдання. Лист не мав на меті примусити скаржника «мовчати» й бойкотувати його підприємство. Він був спрямований лише проти поширення програм теле- і радіопередач із «совєтської» зони. Відтак і за поставленою метою, і за застосованими заходами розсилання листа підпадає під дію основного права на  вільне висловлювання думки, яке, в свою чергу, охоплює не тільки просте висловлювання думки, а й дію на інших, яку особа прагне досягти таким висловлюванням. 
Федеральний конституційний суд Німеччини 25, 256 (257) (BVerfGE 25, 256 (260):
Урахування вжитих відповідачами заходів і як наслідок – ущемлених інтересів скаржника показало, що перевагу має основне право, закріплене у ст. 5, абз. 1, реч. 1 Основного закону, яким скористалися відповідачі, а не підприємницька діяльність скаржника, в яку відбулося втручання шляхом поширення оскаржуваного листа. Цей лист, хоч і не був публічною заявою для преси, санкціонував видавничі підприємства на підтримку висловленої у ньому критики. Збитки скаржника, спричинені, можливо, обіцяними відповідачами у листі заходами, у зіставленні з метою листа, не є настільки непомірними, щоб інтерес відповідачів у реалізації права на висловлювання політичної думки, захист якого закріплений у ст. 5, абз. 1, реч. 1 Основного закону, поступився ущемленим економічним інтересам скаржника. Зменшення обороту підприємства скаржника на 10 % не має жодного юридичного значення. Вибір засобів, якими послуговувалися відповідачі для досягнення своєї мети, визначався не в останню чергу масштабом виклику, подіями на кордоні зон поділу Німеччини і на кордоні секторів Берліна. Тому не можна заборонити відповідачам заявляти про вжиття заходів підприємницького характеру для реалізації своєї думки, недопустимі у ситуації, що меншою мірою зачіпала б екзистенційні інтереси власного народу, та, наприклад, мала б характер суто господарського спору. Якби дії відповідачів не узгоджувалися із задекларованими у листі намірами, вони б втратили довіру з боку своїх партнерів. Крім того, якби вони не реалізували викладені у листі наміри, то у такий спосіб опосередковано сприяли б підприємцям, які проігнорували їхнє звернення, і самі підштовхнули б їх до невиконання заклику. Таким чином, у цьому випадку втручання у господарську діяльність
Федеральний конституційний суд Німеччини 25, 256 (261) (BVerfGE 25, 256 (261):
скаржника не є протиправним, а відтак не порушує добрих звичаїв, тому він не має підстав вимагати відшкодування збитків. 







ІІ.
На рішення Федерального верховного суду скаржник подав конституційну скаргу, в якій скаржиться на порушення ст. ст. 2, 3 і 5 Основного закону. На його думку, лист розіслали з метою усунення конкуренції, а також примушування до вчинення вказаних у ньому дій. Той, хто користуючись панівною позицією на ринку, вдається до таких засобів, як бойкот та погроза припинення постачання товару у разі недотримання певних поглядів, не може посилатися на основне право свободи преси. Теза Федерального верховного суду про необхідність зважування і порівняння цінності ущемленого права скаржника на здійснення господарської діяльності та права відповідачів на вільне висловлювання думки, відтак, є помилковою, адже підприємство скаржника – це газетне видавництво, яке також має право на свободу вираження поглядів. Суд ревізійної інстанції ще й тому порушив основне право на свободу преси, що у своєму зважуванні та порівнянні правових благ він не обмежився сторонами процесу. Публікація програм центрально-німецького радіо не суперечить законові, тому у діях відповідачів скаржник вбачає недозволену цензуру. Абсолютно неприпустимим, на його думку, є визнання рішенням суду верховенство однієї політичної думки над другою. Зауваження Федерального верховного суду про те, що відповідачі втратили б довіру з боку своїх партнерів, якби їхні дії не відповідали задекларованим у листі намірам, суперечить ст. 5 Основного закону і є незрозумілим, адже довіра не є цінністю, що підлягає захисту. До того ж журнал «Гьор цу» з вересня 1964 року знову почав друкувати програми передач центрально-німецьких теле- та радіокомпаній. Тож відповідачам не личить удавати з себе охоронців вільного
Федеральний конституційний суд Німеччини 25, 256 (261) (BVerfGE 25, 256 (262):
та демократичного ладу. Збитки скаржника, спричинені діями відповідачів, у розмірі дещо більше 10 % всупереч думці суду ревізійної інстанції не можна вважати незначними. 

Федеральний міністр юстиції вважає, що основні права скаржника на вільне висловлення думки і свобода преси не були ущемлені з боку органів державної влади, адже Федеральний верховний суд не заборонив скаржникові висловлювати думку, а лише відхилив вимогу зобов’язати іншу сторону відшкодувати збитки внаслідок погрози бойкоту. 







В.–І.
Конституційна скарга прийнятна.

У ході провадження за конституційною скаргою скаржником було відчужено щотижневу газету «Блінкфюер» «з усіма активами і пасивами» (початок дії договору – 1 січня 1967 р.). За договором відчуження майна скаржник зобов’язаний закінчити усі розпочаті провадження і перерахувати покупцеві усі виплати, які він одержить за результатами відповідних проваджень, а покупець зобов’язаний сплатити процесуальні витрати. 

Однак після відчуження газети «Блінкфюер» скаржник не втратив інтерес, який підлягає правовому захисту. Якщо заперечувати правовий інтерес скаржника у зв’язку з  відчуженням його майна або уступки інтересів, то можна дійти несправедливого висновку про те, що в такому разі рішення суду не можна оскаржити шляхом подання конституційної скарги. Рішення Федерального верховного суду не стосувалося покупця газети «Блінкфюер», тому воно не порушує його основних прав. Щоправда, внаслідок правонаступництва рішення суду розповсюджується і на покупця (§ 325 абз. 1 ЦПК Німеччини), однак він не має права на подання скарги стосовно раніше порушеного основного права свого правопопередника із 

Федеральний конституційний суд Німеччини 25, 256 (261) (BVerfGE 25, 256 (263):
завданням шкоди останньому. У своїй судовій практиці в провадженнях за конституційною скаргою Федеральний конституційний суд завжди відмовляв особі у праві звернення до суду від свого імені на захист чужого права (BVerfGE
 2, 292 [294]; 10, 134 [136]; 11, 30 [35]; 12, 139 [143]; 13, 1 [9]; 13, 54 [89]; 19, 323 [329]).

Саме з цих підстав стає сумнівним, чи випливає правовий інтерес скаржника з його договірного зобов’язання довести до кінця усі розпочаті провадження щодо відчуженої покупцеві газети і таким чином усунути інтереси третіх осіб (пор. RGZ
 170, 246 [251]; коментар Дакельман-Гайнріхса у Коментарі до ЦК, 28-е видання 1969 р., прим. 6 до § 248).







ІІ.

Конституційна скарга обґрунтована.

На початку справа мала цивільно-правовий характер і підлягала вирішенню у суді відповідно до норм приватного права. Втім, тлумачення норм приватного права відбувається з урахуванням системи об’єктивних цінностей, вибудованої у розділі про основні права і свободи людини і громадянина Основного закону, якщо таке тлумачення у світлі норм конституційного права можливе (BVerfGE
 7, 198 [205]). У рамках § 823, абз. 1 ЦК для встановлення незаконності порушення права слід враховувати норми конституційного права. Треба перевірити, з одного боку, в якому обсязі бойкот охоплює право на свободу думки, з другого боку, в якому обсязі скаржник може користуватися основним правом свободи преси. Федеральний верховний суд зі сторони відповідача не побачив в оскаржуваному рішенні значущості права свободи думки; а зі сторони скаржника не врахував у прийнятті рішення значення основного права свободи преси.

1. Федеральний верховний суд відповідно до ст. 5, абз. 1, реч. 1 Основного закону вважає заклик відповідачів до торгових партнерів зупинити продаж газет, які містять програми передач центрально-німецьких теле- і радіокомпаній, а 

Федеральний конституційний суд Німеччини 25, 256 (261) (BVerfGE 25, 256 (264):
також можливість припинення постачання газетно-журнальної продукції виправданими, чим занадто розширює сферу охорони дії згаданого вище основного права, визначену його сутністю. 

Попри дійсні мотиви звернення відповідачів до торгових агентів є закликом до організованого, принаймні часткового перешкоджання збуту скаржником газети «Блінкфюер», а, отже, закликом до його бойкоту. Реалізаторам заклику відповідачів було достатньо сильної позиції відповідачів на ринку та погрози припинити постачання газетно-журнальної продукції, щоб позбавити адресатів звернення можливості зробити вільний вибір. 

Заклик до бойкоту тоді підпадає під захист ст. 5, абз. 1, реч. 1 Основного закону, коли він використовується як засіб диспуту і боротьби поглядів з питання, що суттєво зачіпає інтереси громадськості, тобто коли його причиною є не приватна суперечка між сторонами, а турбота про політичні, соціальні або культурні інтереси суспільства (BVerfGE
 7, 198 [212]). Заклик до бойкоту підпадає під захист ст. 5, абз. 1, реч. 1 Основного закону і тоді, коли особа, яка закликає до бойкоту, і особа, яку бойкотують,  перебувають у професійних, господарських чи інших конкурентних відносинах, позаяк ці відносини автоматично не виключають між ними можливості ідейно-духовного диспуту. Якщо особа, яка закликає до бойкоту, має певний економічний статус, то її думка і висловлений нею заклик до бойкоту набувають вагомого значення. Втім, економічна нерівність сама по собі не заперечує можливості заклику до бойкоту, адже згідно з конституцією економічно сильніші сторони також мають право вести ідейно-духовні дискусії. 

Щоправда засоби, що їх застосовує особа, яка виступає зі зверненням втілити заклик до бойкоту в життя, повинні узгоджуватися з нормами конституційного права. Заклик до бойкоту не підпадає під захисну дію права на вільне висловлювання думки, якщо він не тільки спирається на ідейно-духовні

Федеральний конституційний суд Німеччини 25, 256 (261) (BVerfGE 25, 256 (265):
аргументи (переконання за допомогою викладу, пояснення та зважування цінності інтересів), а й послуговується засобами, що унеможливлюють особам, до яких звернено заклик, приймати рішення вільно, з власного переконання, а не під тиском економічних чинників (передусім погроз або оголошення значних збитків, зловживання соціальною чи економічною залежністю особи тощо). Свобода проведення ідейно-духовних диспутів є обов’язковою передумовою функціонування вільного демократичного суспільства, адже саме вона може гарантувати публічну дискусію про речі, що мають суспільний інтерес і державно-політичне значення (пор. BVerfGE
 5, 85 [205]; 7, 198 [212б 219]; 20, 162 [174 і далі]). Економічний тиск, який завдає значної шкоди причетній особі і має на меті перешкодити гарантованому конституцією поширенню думок, поглядів та інформації, порушує рівність шансів у процесі формування суспільної думки. Він також суперечить суті й смислу основного права вільного висловлювання думок, яке покликане забезпечити нематеріальну боротьбу думок. Оцінка дій відповідачів за цими критеріями показує, що Федеральний верховний суд надмірно розширив сферу дії захисту основного права на вільне висловлювання думки. При цьому суди, що приймали рішення у справі, виходили з того, що лист, який оскаржує скаржник, з’явився з політичних мотивів, а не з міркувань усунення конкуренції. Він з’явився за декілька тижнів після спорудження муру на кордоні секторів поділу у Берліні. Спорудження Берлінського муру активізувало суспільну думку на Заході, насамперед у Федеративній Республіці Німеччині, та викликало хвилю протесту. В той час у НДР було введено нові обмеження свободи і вільного пересування, посилилася пропаганда, спрямована проти політичної системи Федеративної Республіки Німеччини. Відповідачі хотіли протидіяти цій пропаганді, саме тому вони написали згаданого листа, після того як влітку 1960 року самі припинили передрук програм передач центрально-німецьких теле- і радіокомпаній, пояснюючи такий крок відсутністю взаємності між сторонами.

Засоби, що їх відповідачі застосували для заклику до бойкоту, не відповідають основному праву, закріпленому у ст. 5, абз. 1, реч. 1 Основного закону. Якби відповідачі висловили свою думку щодо передруку програм  центрально-німецьких теле- і радіокомпаній публічно, наприклад, у своїх журналах та газетах, і обмежилися закликом до читачів бойкотувати відповідні видання, в такому випадку дії відповідачів не суперечили б нормам конституційного права, адже тоді власними вони вважали суспільні інтереси і зверталися б до відповідних адресатів. Натомість вони звернулися з листом до своїх партнерів і торгових агентів. Така форма не підходить для публічного обговорення прийнятності та доцільності передруку програм теле- і радіопередач центрально-німецьких компаній, адже адресати звернення перебували у економічний та правовій залежності від відповідачів. На час прийняття судами рішення у справі відповідачі займали панівну позицію на ринку друкованої періодики, насамперед на території землі Гамбург, де розповсюджувалася й газета «Блінкфюер». Щоб надати заклику до бойкоту більшої сили, у зверненні до партнерів і торгових агентів відповідачі використали свою панівну позицію на ринку і зауважили на припиненні ділових відносин з тими партнерами, які порушать бойкот. Федеральний верховний суд також вважає, що припинення ділових зносин було не простою гіпотетичною опцією, а цілком реальним засобом тиску з боку відповідачів. Відтак боротьба політичних думок відбувалася із застосуванням економічних важелів та зловживанням монопольним становищем відповідачів на ринку преси. 

Федеральний конституційний суд Німеччини 25, 256 (261) (BVerfGE 25, 256 (267):
Обставини цієї справи суттєво відрізняються від обставин справи Люта (BVerfGE
 7, 198 і далі). Висловлена директором сенату Лютом думка про моральну та політичну відповідальність ніяким чином не могла обмежити митецький та особистий розвиток кінорежисера Гарлана, адже Лют не мав жодних засобів тиску чи примусу, аби надати своїм словам якомога більшої ваги. Він міг тільки апелювати до почуття відповідальності та моральної поведінки адресатів, а рішення підтримати чи відхилити його звернення залишив на їхній власний розсуд. Натомість погроза припинення постачання газетно-журнальної продукції гуртовикам і роздрібним продавцям з боку відповідачів, монополістів ринку, могла спричинити відчутні, а подекуди й значні збитки, які поставили б існування деяких підприємств під загрозу. Внаслідок припинення постачання газетно-журнальної продукції клієнти, які купували продукцію відповідачів, перейшли до оферентів, які підтримали бойкот. Тож торгові агенти, до яких відповідачі зверталися у своєму листі, з огляду на масивний тиск не мали можливості спокійно зважити всі переваги і недоліки порушення бойкоту, до якого закликали відповідачі, і змушені були діяти суто з економічних міркувань. Відтак дії відповідачів не можна вважати доречним засобом для реалізації їхнього заклику. 

2. В оскарженому рішенні суду ревізійної інстанції у мотивувальній частині згадується твердження відповідачів про те, що скаржник не може покликатися на основне право, закріплене у ст. 5 Основного закону, позаяк він зловживає ним. Однак Федеральний верховний суд не завважив на цю заяву. Втім, її докладний розгляд був би доречним, адже скаржник був видавцем і головним редактором щотижневої газети «Блінкфюер». 

Федеральний конституційний суд Німеччини 25, 256 (261) (BVerfGE 25, 256 (268):
На підставі основного права свободи преси скаржник мав право розповсюджувати інформацію про програми передач центрально-німецьких теле- і радіокомпаній, поширенню якої, відповідно до змісту листа, намагалися запобігти відповідачі.  І хоча Федеральний верховний суд також не вважає передрук програм центрально-німецького радіо та телебачення у щотижневику «Блінкфеюр» забороненим, а, навпаки, дозволеним законом, однак, він не робить логічного висновку і не протиставляє основному праву на вільне висловлення думки, яким скористалися відповідачі, право на свободу преси, на підставі якого скаржник розміщував у своєму виданні програми передач центрально-німецький теле- і радіокомпаній, а тільки припускає конфлікт основного права на свободу висловлювання з боку відповідачів «з правовим благом, що підпадає під захист норм цивільного права», з боку скаржника. Відтак Федеральний верховний суд не помітив значення принципу свободи преси для матеріально-правового статусу скаржника.

У цілому преса не може покликатися на право свободи преси у конфлікті з іншими особами, які реалізують своє право на свободу думки, навіть якщо вона в такому випадку змушена рахуватися з економічними збитками. Принципи свободи думки і свободи преси спрямовані на захист вільної духовної діяльності та вільного формування суспільної думки у вільній демократичній державі; вони не є гарантами економічних інтересів. Однак для захисту інституту свободи преси необхідно гарантувати незалежність преси від впливу економічно сильних груп з використанням неналежних засобів на оформлення, зміст і поширення газетно-журнальних видань (BVerfGE
 20, 162 [172 і далі]). Мета свободи преси полягає у полегшенні формування вільної суспільної думки та у її гарантуванні, і для своєї реалізації вимагає захисту преси від намагань витіснити конкуренцію думок за допомогою економічних важелів впливу. 

Бойкот щотижневої газети «Блінкфюер» порушив принцип свободи преси, захист якого закріплений у конституції. Бойкот мав на меті зупинити публікацію програм теле- і радіопередач центрально-німецьких компаній та закрити доступ публіки 

Федеральний конституційний суд Німеччини 25, 256 (261) (BVerfGE 25, 256 (269):
до відповідної інформації шляхом вилучення газети з продажу. Підприємство скаржника цілком залежало від наявної системи збуту та продажу газетно-журнальних видань. Дії відповідачів суперечать свободі слова та інформації і спрямовані на припинення поширення інформації шляхом застосування переважно економічних важелів впливу.

Отже, для обґрунтування конституційної скарги достатньо порушення ст. 5 абз. 1 Основного закону. Додаткової перевірки того, чи не порушує оскаржуване рішення інші основні права, не потрібно. Відповідно до § 95 абз. 3 Закону про Федеральний конституційний суд оскаржуване рішення скасовується і справа повертається на розгляд до Федерального верховного суду.

Др. Мюлер, др. Штайн, Рілершах, др. Гааґер, Руп-ф. Брюнек, др. Брокс, др. Цайдлер

��
	� Шифр справи за конституційною скаргою у Федеральному конституційному суді Німеччини. – прим. перекл.


��
	� Шифр справи: розгляд цивільної справи у ревізійному провадженні. – прим. перекл.


��
	� NJW (Neue Juristische Wochenschrift) – Новий юридичний тижневик (зб. судових рішень). – прим. перекл.


��
	� JZ (Juristenzeitung) – Юридична газета (зб. судових рішень). – прим. перекл.


��
	� Федеральний конституційний суд Німеччини. – прим. перекл.


��
	� Збірник рішень Імперського суду з цивільних справ. – прим. перекл.


��
	� Федеральний конституційний суд Німеччини. – прим. перекл.


��
	� Федеральний конституційний суд Німеччини. – прим. перекл.


��
	� Федеральний конституційний суд Німеччини. – прим. перекл.


��
	� Федеральний конституційний суд Німеччини. – прим. перекл.


��
	� Федеральний конституційний суд Німеччини. – прим. перекл.






